Blog

  1. De symptomen van een ijzertekort

    Een ijzertekort is een veelvoorkomend ongemak dat een grote invloed kan hebben op uw dagelijkse functioneren. Hoe weet u nu of u een ijzertekort heeft? In dit blog ontdekt u de symptomen van een ijzertekort en wat u ertegen kunt doen.

     

    De functie van ijzer in het lichaam

    Het lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine aan te maken. Hemoglobine is een eiwit in uw eigen bloed dat de rode bloedcellen in staat stelt om zuurstof vanuit uw longen naar de rest van het lichaam te transporteren. Is uw hemoglobinegehalte te laag, dan kan er sprake zijn van een ijzertekort in uw lichaam en krijgen spieren en weefsels onvoldoende zuurstof, waardoor deze niet optimaal werken. Een laag hemoglobinegehalte wordt ook wel bloedarmoede genoemd. Ijzer is verder nodig om in onze cellen energie te produceren en draagt bij aan een normale werking van het afweersysteem.

    Een ijzertekort heeft verschillende oorzaken. De meest bekende zijn onder meer het hanteren

    Lees meer »
  2. Veel en vaak plassen

    Moet u vaak naar het toilet of ’s nachts veel plassen? Vaak en veel plassen is een veelvoorkomend probleem dat u in het dagelijks leven behoorlijk kan belemmeren. In dit blog ontdekt u alles over veel en vaak plassen.

     

    Wanneer spreken we van vaak plassen

    Hoe vaak u moet plassen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid die u drinkt, de leeftijd, de temperatuur en bepaalde medicatie die u inneemt. Maar gemiddeld gezien urineert een volwassene zes tot zeven keer per 24 uur, waarvan soms een keer in de nachtelijke uren.

    U plast vaak wanneer u elke 2 uur naar het toilet moet. Dit wordt ook wel frequent plassen genoemd, de medische term is pollakisurie. U heeft dan de behoefte om vaker dan elke 2 uur te plassen of meer dan 8 keer per dag.

     

    Wat zijn de mogelijke oorzaken

    Bij veel mensen is het niet bekend waarom ze kampen met overmatig plassen. We zetten een aantal verschillende oorzaken v

    Lees meer »
  3. Wat te doen tegen een winterdip

    Kale bomen, donkere dagen en voorlopig geen warm weer in aantocht. De een pakt een kop koffie en geniet bij de haard, de ander wordt er spontaan neerslachtig van. Het is niet vreemd om u neerslachtig te voelen. Houdt dit echter voor langere tijd aan, dan kan dit betekenen dat u een winterdip heeft. In dit blog ontdekt u wat u kunt doen tegen een winterdip.

     

    Wat is een winterdip

    Bij een winterdip heeft u last van een slechte gemoedstoestand door de kortere, donkere dagen. Een winterdip start in de winterperiode en verdwijnt weer in het voorjaar. De klachten kunnen elk jaar terugkeren.

     

    Hoe ontstaat een winterdepressie

    Blijft een winterdip aanhouden, dan ontstaat een winterdepressie. Uw natuurlijke dag- en nachtritmes zijn verstoord. Het lichaam maakt meer melatonine aan, dat invloed heeft op dit ritme. Sommige mensen zijn

    Lees meer »
  4. Omega 3 tekort: dit zijn de symptomen

    U loopt naar uw auto om dat ene ding eruit te pakken, maar als u eenmaal bij de auto bent kunt u zich niet meer herinneren wat u moest pakken. Of u loopt naar boven en bent uitgeput van het traplopen. Deze kenmerken kunnen wijzen op een omega 3 tekort. Omega 3 is een groep van meervoudig onverzadigde vetzuren, die het lichaam gezond en vitaal houden. In dit blog ontdekt u de symptomen van een omega 3 tekort en welke voeding u kunt consumeren om voldoende omega 3 binnen te krijgen.

     

    Hoe ontstaat een omega 3 tekort

    Er zijn grofweg twee oorzaken voor een omega 3 tekort. De eerste oorzaak is een gebrek aan omega 3 in de voeding die u consumeert. Het gaat dan met name om te weinig vette vis, een bron boordevol omega 3. Bovendien kan een teveel aan omega 6 in de voeding de omzetting van alfalinoleenzuur naar DHA en EPA afremmen.

     

    De symptomen van een omega 3 tekort

    De klachten bij een omega 3 tekort zijn uiteenlopend

    Lees meer »
  5. Zo houdt u uw prostaat gezond

    De prostaat is een klein orgaan in het mannelijk lichaam dat een belangrijke functie vervult bij de voortplanting. Vaak weten mannen niet veel over de functie van de prostaat en denken ze er weinig over na totdat er problemen ontstaan. Een gezonde levensstijl en een gezond voedingspatroon zijn onmisbaar voor het behoud van een gezonde en goed werkende prostaat. In dit blog ontdekt u hoe u uw prostaat gezond houdt en problemen kunt voorkomen.

     

    Welke voeding is goed voor uw prostaat?

    Gezonde voeding staat aan de basis van een gezond lichaam. De voedingsstoffen in groenten en fruit kunnen het risico op prostaatproblemen verlagen.

     

    Fruit

    In fruit zit fructose, een stof die bijdraagt aan een gezonde prostaat. Bovendien hebben verschillende onderzoekers een verband gevonden tussen de dagelijkse inname van minstens twee stukken fruit en het verkleinen van de kans op prostaatkanker.

    Blauwe bessen, frambozen, aardbeien,

    Lees meer »
  6. Voedingssupplementen voor zwangere vrouwen

    Als u zwanger bent wilt u natuurlijk goed zorgen voor uzelf en voor uw kindje. Vaak voelen moeders dat ze heel gezond willen eten, omdat dit goed is voor zowel hunzelf als het kindje. Anderzijds is het behouden van een balans in het voedingspatroon een behoorlijke uitdaging, omdat uw lichaam tijdens deze periode extra hard moet werken. De groei van een klein kindje in uw baarmoeder zorgt namelijk voor een verhoogde energiebehoefte. Het slikken van extra supplementen kunnen u ondersteunen om aan die behoefte te voldoen. In dit blog ontdekt u alles over voedingssupplementen voor zwangere vrouwen.

     

    Veranderende behoefte tijdens de zwangerschap

    Tijdens de zwangerschap deelt u de vitamines en mineralen die u binnenkrijgt met het kindje in uw buik. Doordat de behoefte hierin groeit,

    Lees meer »
  7. Wat heeft melatonine met slaap te maken?

    Slecht slapen: maar liefst één op de vijf mensen heeft er last van. Ze hebben moeite om in slaap te vallen, om door te slapen of worden vroeg wakker. Dit alles is een gevolg van de werking van het hormoon melatonine. Maar wat heeft melatonine met slaap te maken? Ontdek er alles over in dit blog.

     

    Wat is melatonine?

    Melatonine is een slaaphormoon dat wordt geproduceerd in de pijnappelklier. Hiervoor heeft uw lichaam het gelukshormoon serotonine nodig. Dit hormoon maakt melatonine aan. Serotoninen wordt aangemaakt door het aminozuur tryptofaan. Om de omzetting van tryptofaan naar serotonine te kunnen doen en van serotonine naar melatonine heb je co-factoren nodig. Dit zijn vitaminen en mineralen. Dezelfde vitaminen en mineralen die nodig zijn voor deze omzettingen worden ook gebruikt om dopamine, noradrenaline en adrenaline aan te maken. Dus als u veel stress ervaart in uw leven kan er minder goed melatonine aangemaakt worden.  

    Lees meer »
  8. Huidveroudering tegengaan in de overgang

    Wanneer vrouwen in de overgang komen verandert er veel. De huid is een van de voornaamste onderdelen die verandert tijdens deze periode. Het is een natuurlijk proces en alhoewel we huidveroudering niet 100% kunnen voorkomen, zijn er wel stappen die u kunt ondernemen om dit proces  te vertragen. In dit blog ontdekt u wat huidveroudering is en wat helpt tegen huidveroudering in de overgang.

     

    Wat is huidveroudering

    Huidveroudering is een proces dat wordt beïnvloed door interne en externe factoren. Deze factoren hebben ook effect op de tweede huidlaag. Deze bevat vezels, zoals collageen en elastine. Tijdens het huidverouderingsproces is de afbraak van deze vezels groter dan de aanmaak, wat resulteert in huidverslapping, lijntjes en rimpels.

     

    Vanaf welke leeftijd begint huidveroudering?

    Het proces van huidveroudering

    Lees meer »
  9. Het verschil tussen water filteren en water vitaliseren

    Water drinken en de kwaliteit van dat water is belangrijk voor uw gezondheid. Waterstof speelt een rol bij alle lichaamsprocessen. Verschillende factoren, zoals droogte, verzilting en een toenemende vraag naar drinkwater, maken goed en voldoende drinkwater in Nederland niet meer zo zelfsprekend. Bovendien neemt de drinkwaterkwaliteit af door vervuiling vanuit de industrie, de landbouw en de huishoudens. Water filteren en water vitaliseren zijn twee manieren die bijdragen aan schoon en gezonder drinkwater. In dit blog ontdekt u het verschil tussen water filteren en water vitaliseren.

     

    Water zuiveren: is het echt nodig?

    Drinkwater in Nederland moet voldoen aan strenge normen. Nederlandse drinkwaterbedrijven controleren continue hun bronnen en drinkwater. Toch betekent dit niet dat ons

    Lees meer »
  10. Kunt u lood uit water filteren?

    Anno 2022 hebben veel woningen nog steeds loden waterleidingen. Dit lood komt in ons drinkwater terecht. Het loodgehalte bij sommige Nederlandse huishoudens is zelfs enorm hoog. Water met lood kan schade toebrengen aan de gezondheid. Lood uit water filteren kan een oplossing bieden. In dit blog ontdekt u onder meer hoe u lood uit water kunt filteren en de gevaren die lood in drinkwater met zich meebrengt.

     

    De gevaren die lood in drinkwater met zich meebrengt

    De Wereldgezondheidsorganisatie heeft een norm voor lood in kraanwater. Elke liter drinkwater mag maximaal 10 microgram lood bevatten. De meeste woningen voldoen aan deze norm, maar er zijn dus nog wel woningen die niet aan deze norm voldoen.

    Ook na het plaatsen van een nieuwe kraan of het leggen van nieuwe leidingen kunnen er hoge concentraties lood in het kraanwater voorkomen.

    Lood is een substantie die jarenlang in het lichaam aanwezig

    Lees meer »
Pagina
Made with StoreFrame.io Copyright © Meditech Europe